Over mij

Jolanda Boersma

Ik ben Jolanda Boersma Yntema en samen met mijn man en zoontje woon ik met veel plezier in Scharnegoutum waar ik ook mijn praktijk aan huis heb. 

Sinds 2012 ben ik werkzaam in het basisonderwijs. Ik geniet er elke dag van om met kinderen te werken. In het onderwijs krijg ik met zoveel verschillende kinderen te maken die elk iets anders nodig hebben. Elk kind is uniek en heeft zijn eigen aanpak en aandacht nodig.

Op het moment moeten kinderen veel presteren. De lat ligt hoog. In een relatief korte tijd leren ze enorm veel. Van lezen en schrijven tot aan hoe de wereld in elkaar zit.

Maar alsof dat nog niet genoeg is, moeten ze leren: sociaal zijn, in te leven in een ander, hun mening uiten, voor zichzelf opkomen, samenwerken, omgaan met pesten en plagen, omgaan met druk en fouten maken, omgaan met onrecht en gekwetst worden, leren om je niks van een ander aan te trekken en bij jezelf en je eigen mening te blijven. 

Ik zie dagelijks weer hoe kinderen hierin zichzelf zo kunnen tegenkomen. Soms voelen ze zich niet begrepen omdat ze bijvoorbeeld anders denken. Sommige kinderen zijn angstig omdat ze bang zijn wat anderen van ze vinden of bang dat ze iets misschien niet goed genoeg kunnen of durven geen fouten te maken.

Ik zie kinderen in mijn klas die zo gefrustreerd zijn omdat ze niet meer weten hoe ze zich op een constructieve manier kunnen uiten en uiten zich dan op een manier zodat ze zeker weten aandacht krijgen door bijvoorbeeld heel erg boos te worden.

Ik hoor zelfs wel eens ouders zeggen: ‘Mijn kind wil niet meer naar school omdat..’

En dan breekt mijn juffenhart. Ik ga met de kinderen en met ouders in gesprek. Ik probeer alles wat binnen mijn kunnen ligt om deze kinderen verder te helpen. Maar wat ik zo in het onderwijs mis is ‘tijd’. Tijd voor echte aandacht, voor alle 25 kinderen. Mijn werkdag is veel te kort!

Er wordt veel van kinderen verwacht. Maar hoe kunnen kinderen presteren wanneer ze niet lekker in hun vel zitten? Hoe kunnen kinderen leren wanneer ze geen fouten durven maken? Soms hebben kinderen even een duwtje in de rug nodig om weer verder te kunnen. Hebben ze nieuwe inzichten of vaardigheden nodig om weer verder te kunnen. En hoe lekker is het om dit even heel specifiek te kunnen oefenen om vervolgens weer zelf verder te kunnen.

Daarom heb ik in 2017 besloten om de anderhalf jaar durende kindercoachopleiding van BGL te volgen. Het ene weekend een lesdag in Hoofddorp en het andere weekend intervisie, supervisie of leertherapie. Wat heb ik onwijs veel geleerd en wat werd ik hier gelukkig van! Dit is het. Zo kan ik kinderen nog een stapje verder helpen!

En ik ben nog lang niet uitgeleerd want de kinderen leren me elke dag weer iets nieuws! Wat een fantastisch beroep heb ik toch!